Bemærk! Denne hjemmeside er ikke længere foreningens hjemmeside, men tjener som formål at være "museum" for foreningens første 4 år.

Der er en ny hjemmeside, der forsætter i samme ånd som foreningen oprindelig var tiltænkt, nemlig at arbejde for et aktivt Tesla netværk i Danmark, lave velgørenhed for værdigt trængende mv.

Du kan finde den nye hjemmeside på https://teslafun.dk, hvor langt de fleste rabataftaler forsætter.

Persondata er slettet fra medlemsdatabasen.


Artikler

TeslaOwnersDenmark.dk

Vintertips til din Tesla

10. Nov 2021 af Emre Altintas

Elbiler viser hurtigt, når vejret skifter, hvordan det påvirker bilens rækkevidde mv. og der dukker hvert efterår/vinter spørgsmål op om dette, der har jeg lavet denne miniguide.
 
  • Der VIL være noget degradering over tid. Dette er praktisk talt uundgåeligt, da alle batterier som bruger lithium oplever dette. Når det så er sagt, afspejler visningen i bilen/appen ikke nødvendigvis den reelle degradering. Det kan man bruge et OBD stik som ScanMyTesla, til at finde ud af.
     
  • Når vejret bliver koldere, og hvis bilen holder parkeret udendørs, vil bilen muligvis vise færre km i rækkevidde-beregningen. Sådan vil det være meget af tiden i vintermånederne. Når man læser diverse opslag på sociale medier, kan det virke som om, at halvdelen af batterierne er defekte. That's not the case - no need to worry.
     
  • Herunder er to billeder, taget med 8-9 timers mellemrum. Det første billede viser, at BMS'en anslår 470km rækkevidde ved 100%. Dette billede blev taget straks efter en 165km tur på motorvejen - batteriet var derfor varmt. Hvis man skulle gå ud fra dette, ville bilens degradering hedde 5.8% ift. original.

  • Nummer 2 billede er taget næstfølgende dag. Bilen har holdt i aflukket garage (ikke opvarmet) og ladt med mormorladeren. Her viser den kun 447km ved 100%. Det giver en estimeret degradering på 10.4%, som jo lyder lidt voldsomt for en bil, der kun har kørt 70.000km siden 09/19.
     
  • Snefnug ikonet ❄️ betyder, at bilen har reserveret noget af batterikapaciteten, som så oplåses løbende, som batteriet bliver varmere (via kørsel).
     
  • På venstre side af skærmen kan man se en lodret "bar". Hvis der er prikker / stiplede linjer nedenfor, er det kendetegnende for regen limit, hvilket betyder, at bilen begrænser den mængde af energi, der kan regenereres via motoropbremsning. Det forekommer oftest enten når batteriet er koldt eller man har for høj State of Charge (+90%). Det forsvinder løbende, som batteriet opvarmes (via kørsel).
  • Er prikkerne / de stiplede linjer øverst, er dette kendetegnet for power limit. Bilen begrænser kW outputtet af motorerne, for at skåne drivline og batteri. Dette forekommer enten ved et meget koldt batteri, meget frisk kørsel eller for lav SoC. Forsvinder igen når batteriet opvarmes eller lades op til et højere SoC.

  • Flere og små ture koster mere i energiberegningen end få og lange.

  • Auto A/C bruger som regel også ekstra meget energi om vinteren. Det anbefales derfor, at man slår den automatiske A/C fra og selv justerer blæserhastighed og retning. For de fleste er en blæserhastighed på 1-3 og retning mod ruden mere end rigeligt. Ved manuel justering kan man spare en del strøm, da systemet ikke hele tiden skal regulere aircondition. Det er ligesom auto-lysstyrke på telefoner - det bruger unødvendig strøm og rammer oftest ikke det niveau man reelt ønskede. 

  • HUSK at smørre rudelisterne med silikone op til frost, da dette medvirker, at ruderne ikke fryser fast i "rammen". Ved at negligere dette, forøges risikoen for, at ruderne fryser fast og i værste tilfælde kan det føre til revner i ruden/ruderne og evt. knuste ruder.

  • Det samme gælder håndtagene på Model 3/Y. Hvis man låser bilen, kan man tage fat i håndtaget og se, at der er en lille fjeder, som også bør smøres med noget silikone. Her kan man med fordel bruge WD-40 Specialist Silicone spray, som vist på billedet nedenunder. Den fås ved de fleste byggemarkeder, herunder Silvan, Bauhaus m.m.
     WD-40 silikoneolie Specialist 400 ml

  • Her er en video der viser, hvordan dørhåndtagene smøres korrekt jf. manualen: https://www.youtube.com/watch?v=C0lkuxMtXcs

  • Hvis der er frost/meget kulde udenfor og bilen IKKE holder i lukket garage eller lign., anbefales det at forvarme kabinen 10-20 minutter inden man skal køre. På denne måde undgår man faktisk mange af de finurligheder der kan opstå. Meget af det der står i denne artikel findes også i manualen for din bil. :) '

  • Så hvis du vil undgå unødig stress og unødige økonomiske udgifter: smør dine lister, smør dine håndtag og forvarm din bil inden afgang. 

Billederne viser en Model 3 Performance fra 2019.

Læs mere: https://www.tesla.com/da_DK/support/winter-driving-tips

Tilbage til artikler

Til toppen